Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Kształtowania Środowiska i Rolnictwa - DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo (N1)
specjalność: Produkcja roślinna i usługi agrotechniczne

Sylabus przedmiotu Chemia ogólna i środowiskowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów DO USUNIĘCIA 20240625 Rolnictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemia ogólna i środowiskowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Bioinżynierii
Nauczyciel odpowiedzialny Hanna Siwek <Hanna.Siwek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 2,00,40zaliczenie
wykładyW1 12 2,00,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa znajomość chemii ogólnej i matematyki na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych5
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.2
T-L-4Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody2
15
wykłady
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności pierwiastków.2
T-W-2Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.1
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas.2
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. . Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe.3
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-6Wstęp do chemii organicznej - Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku. Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne.2
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.12
A-L-2Udział w zajęciach.15
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.20
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia4
51
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia8
50

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
M-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
C-1, C-2, C-3T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_W01
Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
2,0
3,0Student ma dodstateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacj i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_U01
Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych,zazwyczaj interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w wiekszości przypadków potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, próbuje wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, zazwyczaj wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ROL_1A_B02_K01
Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób etyczny,
3,5Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
4,0Student uczestniczy w zajęciach, pracuje w zespole, zazwyczaj myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole i kierowac jego pracą, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,

Literatura podstawowa

  1. Bielański A., Podstawy chemii nieorganicznej, PWN, Warszawa, 2010
  2. Morrison R.T., Boyd R.N., Chemia organiczna T. 1i 2., PWN, Warszawa, 2009, 4
  3. Naumczyk Jeremi, Chemia Środowiska, PWN, Warszawa, 2017
  4. Aleksandra Szydłowska-Czerniak, Aneta Jastrzębska, Edward Szłyk, Marzanna Kurzawa, Ilościowa analiza chemiczna. Metody wagowe i miareczkowe, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, 2011

Literatura dodatkowa

  1. Pazdro Krzysztof, Rola_Noworyta Anna, Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej, Oficyna edukacyjna, Warszawa, 2013
  2. Piasecki J. Kotowska J., Jakościowa i Ilosciowa Analiza Chemiczna, Brasika, Szczecin, 1996

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.6
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych5
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.2
T-L-4Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności pierwiastków.2
T-W-2Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.1
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas.2
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. . Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe.3
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.2
T-W-6Wstęp do chemii organicznej - Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku. Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne.2
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Przygotowanie wiedzy podstawowej do ćwiczeń.12
A-L-2Udział w zajęciach.15
A-L-3Opracowanie wyników przeprowadzonych badań i utrwalenie materiału poznanego na ćwiczeniach laboratoryjnych.20
A-L-4Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia4
51
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach12
A-W-2Przygotowanie podstawowej wiedzy do wykładów i utrwalenie zrealizowanych treści wykładów.30
A-W-3Konsultacje i przygotowanie do zaliczenia8
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B02_W01Student ma podstawową wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
Treści programoweT-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności pierwiastków.
T-W-2Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas.
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. . Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe.
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej - Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku. Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
S-3Ocena podsumowująca: Test lub pytania otwarte
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma dodstateczną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacj i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
3,5Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,0Student ma ogólną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
4,5Student ma znaczącą wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
5,0Student ma pogłebioną wiedzę w zakresie chemii przydatną do identyfikacji oraz rozumienia i opisu przemian chemicznych zachodzących w środowisku.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B02_U01Student posiada umiejętność wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, a także korzysta z podstawowych techniki pracy laboratoryjnej i stosuje je do analiz chemicznych wybranych elementów środowiska przyrodniczego. Student interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski, a także ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie materiału z zakresu ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, z trudem interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
3,5Student w stopniu dostatecznym posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych,zazwyczaj interpretuje wyniki przeprowadzonych badań i z trudem wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
4,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, w wiekszości przypadków potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, próbuje wyciągać na ich podstawie wnioski oraz ocenić dokładność przeprowadzonych badań.
4,5Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, zazwyczaj wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań.
5,0Student posiada umiejętności wykonywania podstawowych badań i obliczeń chemicznych, potrafi interpretować wyniki przeprowadzonych badań, wyciąga na ich podstawie wnioski oraz ocenia dokładność przeprowadzonych badań
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaROL_1A_B02_K01Student jest kompetenty do pracy w grupie. Jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w warunkach laboratoryjnych oraz przestrzega zasad etyki przy realizacji zadań.
Cel przedmiotuC-1Przyswojenie przez studentów wiadomości dotyczacych własciwosci pierwiastków i ich związków, ze szczególnym uwzględnieniem pierwiastków dominujących w środowisku. Zapoznanie studentów z ogólnymi prawami, które rządzą zachowaniem się materii. Ukształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk chemicznych zachodzących w środowisku.
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi technikami laboratoryjnymi oraz metodami wykrywania składu materii, zarówno pod kątem jakościowym jak i ilościowym.
C-3Opanowanie przez studentów podstawowych obliczeń chemicznych i zasad pracy laboratoryjnej. Opanowanie przez studentów umiejętnosci interpretacji i dokładności uzyskanych wyników pomiarów i obliczeń.
Treści programoweT-L-1Podstawy analizy jakościowej, analiza jakościowa wybranych mikro- i makroskładników. Analiza soli.
T-L-2Podstawy analizy ilościowej. Alkacymetryczne i redoksometryczne oznaczanie wybranych związków w środowisku wodnym. Obliczenia stechiometryczne w oparciu o równania reakcji chemicznych
T-L-3Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów. Pomiar pH i badanie właściwości roztworów buforowych.
T-L-4Twardość wody. Oznaczanie kompleksometryczne ogólnej twardości wody
T-W-1Budowa atomu - cząstki elementarne. Elektronowa konfiguracja atomów. Układ okresowy pierwiastków chemicznych. Okresowość własności pierwiastków.
T-W-2Wiązania chemiczne i tworzenie jonów. Wiązania wodorowe. Pierwiastki i ich związki nieorganiczne dominujące w środowisku. Środowiskowa klasyfikacja metali. Wodorosole i hydroksosole, związki amfoteryczne.
T-W-3Typy reakcji chemicznych. Reakcje utleniania i redukcji w środowisku przyrodniczym. Czynniki środowiskowe wpływające na szybkość reakcji chemicznych. Efekt cieplny reakcji w przyrodzie. Równowaga chemiczna. Prawo działania mas.
T-W-4Rozpuszczalność w wodzie cieczy, gazów i ciał stałych. Roztwory i ich właściwości - dyfuzja, osmoza. Materiały koloidalne w środowisku przyrodniczym. Równowagi jonowe w wodnych roztworach elektrolitów - dysocjacja elektrolityczna, stała i stopień dysocjacji. . Odczyn roztworów – pH. Układy buforowe.
T-W-5Węglowodory: alifatyczne, cykliczne. Węglowodory aromatyczne: budowa i własności benzenu, reguła podstawników, WWA, chlorowcopochodne.
T-W-6Wstęp do chemii organicznej - Węglowodory: alifatyczne, cykliczne, aromatyczne. Biocydy - trwałość i ruchliwość w środowisku. Związki organiczne jednofunkcyjne – budowa i podstawowe właściwości chemiczne.
Metody nauczaniaM-2Metody problemowe ( rozwiązywanie zadań, omawianie wyników obliczeń rachunkowych, dyskusja).
M-3Metody praktyczne (samodzielne wykonanie przez studenta analiz, opracowywania i interpretacji wyników badań, samodzielne wykonywanie obliczeń).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena wyników i opisu analiz oraz badań wykonanych podczas ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób etyczny,
3,5Student uczestniczy w zajęciach, stara się pracować w zespole oraz myśleć i działać w sposób świadomy i etyczny,
4,0Student uczestniczy w zajęciach, pracuje w zespole, zazwyczaj myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,
4,5Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,
5,0Student uczestniczy aktywnie w zajęciach, potrafi pracować w zespole i kierowac jego pracą, myśli i działa w sposób świadomy i etyczny,